Facebook, Snapchat, Instagram of toch TikTok? Heb jij geen idee welk social media kanalen je het beste in kunt zetten? Je bent zeker niet de enige. Veel ondernemers vinden het moeilijk om een keuze te maken waar ze hun aandacht aan moeten besteden. Hierdoor wordt er vaak gekozen om met meerdere social media kanalen te starten, met als gevolg dat er vaak maar weinig berichten gepubliceerd worden. Daarnaast stoppen ondernemers vaak al na een korte periode met het publiceren van berichten, omdat ze denken dat het voor hun bedrijf geen nut heeft.
Focus op het kanaal waar jouw doelgroep actief is
Wij zijn ervan overtuigd dat je (zeker in het begin) beter één kanaal goed in kunt zetten, dan meerdere kanalen voor de helft. De vraag die dan vaak gesteld wordt: “Op welk social media kanaal moet ik dan aanwezig zijn?”. Bij het beantwoorden van deze vraag is het belangrijk om eerst goed je doelgroep in kaart te brengen. Vervolgens is het belangrijk om na te denken over het soort content wat je wilt publiceren. Als beide inzichtelijk zijn is het mogelijk om te beslissen op welk social media kanaal jij content moet publiceren. In de afbeelding hieronder vind je per leeftijdsgroep een overzicht op welk social media kanaal zij het meeste actief zijn.
Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom
WhatsApp inzetten als kanaal voor klantenservice
Dit kanaal staat in bijna alle leeftijdscategorieën bovenaan. Weet jij iemand die nog niet WhatsApp gebruikt? Bedrijven gebruiken dit social media kanaal tegenwoordig vaak als extra tool voor klantenservice. WhatsApp is hier een uitstekend geschikt voor, want wie vindt het nou niet handig om aan een klantenservice een vraag te stellen WhatsApp? Hierbij is het wel belangrijk dat de reactiesnelheid snel is, want mensen verwachten nou eenmaal sneller een reactie op een bericht via WhatsApp dan op een e-mail.
Facebook daalt onder jongere doelgroep
Het totaal aantal gebruikers van Facebook is het afgelopen jaar weer toegenomen, nadat er in 2018 een daling was. Na WhatsApp is Facebook onder alle leeftijden van 20 jaar en ouder nog altijd het belangrijkste social media kanaal wat betreft gebruikers. De doelgroep tussen de 15 en 19 jaar maakt minder gebruik van Facebook. Dit komt vermoedelijk door het feit dat er te veel mensen op zitten waar ze niks mee hebben. Bovendien vinden ze andere social media kanalen zoals Instagram, Snapchat, TikTok en YouTube gewoon veel leuker. Bij de oudere leeftijdscategorieën gaat Facebook nog steeds ruim aan kop.
LinkedIn voor de zakelijke doelgroep
Dit social media kanaal is het belangrijkste voor de zakelijke markt. De leeftijdscategorieën tussen de 20 – 39 en 40 – 64 jaar zijn daarom ook het meest op dit kanaal actief. LinkedIn wordt door veel mensen gebruikt om te netwerken, nieuwe banen te vinden en nieuwe werknemers aan te nemen. Dagelijks maken ongeveer 770.000 mannen en vrouwen gebruik van LinkedIn.
Instagram blijft stijgen in populariteit
Van alle social media platformen is Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid in zowel het totale- als dagelijkse gebruik. Instagram is vooral goed vertegenwoordigd onder mannen én vrouwen in de leeftijd van 15 tot en met 39 jaar. Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 710.000 gebruikers. De grootste groep gebruikers van Instagram zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Naast deze doelgroep neemt het aantal gebruikers tussen de 20 tot 39 jaar flink toe.
Meer gebruikers op Twitter
Van 2014 tot en met 2018 is het aantal gebruikers geleidelijk gedaald, maar oor het eerst heeft dit social media kanaal weer meer gebruikers. Met een stijging in gebruik van +13% stijgt Twitter als een van de meest benoemde social media. In 2020 zijn er overigens nog wel 2,8 miljoen Nederlanders met een Twitter-account, waarvan ongeveer 1.132.000 gebruikers dagelijks hun Twitter-app openen.
TikTok als nieuw opkomend kanaal
Het social media platform TikTok is officieel opgericht in 2016, maar heeft eigenlijk pas sinds afgelopen jaar zijn ‘grote’ doorbraak gehad in Nederland. TikTok is een social media app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. De video’s hebben een lengte van 3 tot 15 seconden. TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 tot en met 14 jaar. Past deze doelgroep bij jouw bedrijf en kan je daarnaast creatieve manier je verhaal vertellen? Dan is het zeker de moeite waard om met TikTok aan de slag te gaan!
De juiste content is de basis
Elk social media kanaal heeft zijn eigen soort content. Op Facebook kan je hele verhalen kwijt en bouwen aan een community. Op Instagram gaat het voornamelijk om mooie foto’s/video’s, terwijl het bij TikTok gaat om korte video’s tussen de 3 en 15 seconde. Voordat je aan de slag gaat met je gekozen social media kanaal is het belangrijk om je niet alleen te verdiepen in je doelgroep, maar ook naar het soort content dat bij het social media kanaal past.
Beschik je over veel bewegend beeldmateriaal? Dan moet je zeker starten met een eigen YouTube kanaal. Ben je van plan om aan de slag te gaan met Snapchat of TikTok? Dan moet je zeker wel met iets inspirerend komen om de aandacht van de jeugd te trekken. Over het algemeen heeft het geen effect om één post te maken en deze te delen op meerdere social media kanalen. Het is bij het kiezen van een kanaal dus belangrijk om ook rekening te houden met de content die je wilt maken.
Meer weten?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over het gebruik maken van social media? Of moeten wij helpen met het opzetten/bedenken van een social media strategie? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op Facebook, Instagram en LinkedIn voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van webdesign en online marketing.
Laatste update: November 2021